Jobbjägaren

Någon som såg Jobbjägaren på kanal 5 idag? Jag såg bara de sista minutrarna medan jag väntade på att Criminal Minds skulle börja. 

Precis när Jobbjägaren var slut så sa dom att man kunde gå in på kanal 5 där Julia, jobbjägaren, berättar hur man skriver det perfekta CV:t. Det lät ju bra tyckte jag. Alltid bra med tips.
Kan ju säga att det första jag ser är lärare och lärarstudenter som rasar över Julias påstående att alla kan bli lärare, utan utbildning. Såg som sagt inte programmet själv, men hon hade tydligen hävt ur sig massa dumheter. Tydligen fick ju killen som sökte jobb i dagens program ett ja dagen efter att han sökt, vilket tydligen aldrig skulle hända. Det debatterades vilt att kanal 5 mutat eller betalt företag för att anlita de jobbsökanden, då killen som saknade utbildning ändå fick jobb, efter en dag...

Som sagt. Såg själv inte programmet, men jag är själv av åsikten att arbetsförmedlingen är värdelösa och att jobbcoacher är världens mest överskattade latmansjobb...

Hur som! Det var ju CV:t jag ville veta mer om! Så jag klickade vidare och hittade en ytterst kort text:

"- Det är oerhört viktigt att visa vem man är, inte bara skriva vem man är.
Jobbcoachen Julia Rosqvist har lång erfarenhet av både jobbsökande och rekrytering. I videon ovan delar hon med sig av tipsen som funkat bäst för henne. 
Bland annat efterlyses kreatitivet och en gnutta påhittighet från den jobbsökandes sida. Lägg ner lite extra kraft på de där mest lovande jobben, menar Julia:
- Vi får så många vita papper med opersonliga rader. Här ska du ju ge en uppfattning om "varför ska just du anställas?" "

Jaha... Var det allt? tänkte jag... Det var ju liksom inget nytt.. Var kreativ, något mer tips jag aldrig hört förut? "Ge en uppfattning om varför just du ska anställas". Nähä?! Är det det man ska skriva om?! Wow.... Konkreta tips om detta, tack!

Kollade in videon, och det var nog det absolut mest värdelösa jag sett! Två minuter där hon tjatade om att man ska vara kreativ..... Att man ska visa vem man är.. Jaha, och HUR visar jag det då??

Jag hade LÄTT kunnat hitta flera sidor på nätet där man kan få mer KONKRETA tips på HUR man gör. Totalt värdelöst tjatande från den där tjejen.. Sen var hon riktigt tråkigt att lyssna på.....

Vad tycker ni om dagens program?
Kommentarer
Johan

Hejsan.

Tro mig så mycket eller lite du vill, men det är jag som deltog på programmet du tar upp här.



Jag vill uppmana dig att inte tro allt du ser/hör om tv, jag vet inte hur sanningshalten är i vanliga fall och jag har inte heller sett programmet idag, men jag tänker inte låta dem ljuga utan att besvara deras påståenden (det kommer bli en lång kväll detta)



Det stämmer att jag började plugga hösten 2003, men där går gränsen på vad av det du beskriver som är sant.

Poängmässigt har jag klarat av 2/3 av min utbildning, annars hade jag inte ens fått studiemedel. Parallellt med studier har jag arbetat på en bensinmack fram till sommaren 2008, så har jag försörjt mig tills dess. Efter det tog jag ett studieuppehåll för att arbeta på studentkår på heltid (avlönat), vilket jag gjort 3 terminer på två läsår. Hösten 2010 tog jag inga poäng, men inte heller studiemedel. Jag försörjde mig på egna besparingar.

att "leva på bidrag från pappa" kommer sig från att min far bestämde sig för att när hans barn studerar så ville han bidra med 1000 kr i månaden när vi har studerat. Han har valt att göra detta även efter att jag la ner mitt aktiva studerande i höstas pga bristande motivation.



Hur det ser ut hemma och mina dåliga dygnsrytmer stämmer dessvärre, men jag har inga problem med arbetsliv.

Jag vet inte hur programmet målade upp slutsituationen, men idag har jag ett arbete på deltid som inte har kommit till mig genom programmet, utan som jag fått via bekant till bekant, de spår programmet slog in på ledde till absolut ingenting.



Jag hoppas att jag kan ge den andra sidan av saken, som inte påverkats av inställningen att göra "bra tv" snarare än att faktiskt hjälpa till att komma ut på arbetsmarknad igen.

MVH/ Johan



(för frågor, hör gärna av er till johan(punkt)fagerhem(kanelbulle]gmail.com )

2011-04-15 @ 00:32:55
Linda

Johan: Kul att faktiskt höra din åsikt! =) Jag såg som sagt inte programmet, bara de sista minutrarna. Och jag tror att det folk lackade mest på vad hennes sätt, inte din personliga situation. Din utbildning och arbetslivserfaranheter såg jag ingenting av. Sen vinklar de ju gärna saker i tv för att det ska se bra ut, tyvärr. Kul att du hittade ett jobb till slut iaf!

2011-04-15 @ 14:41:14       Blogg: http://paivys.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0