Schackrutor

Innan vi åkte till Öland så bestämde jag mig för att baka. Hade sett till att ha alla ingredienser till mina älskade frysta kladdkakemuffins. Men när jag väl ska sätta igång så inser jag att jag helt missat att köpa formar! Attans...

Fick förslaget att göra vanlig kladdkaka istället, men hallåå! Såå uttjatat. I alla år har jag gjort kladdkaka... Varje kalas får jag frågan om jag kan ta med min kladdkaka, för den blir ju tydligen bäst när jag gör den...

Sååå, kladdkaka har jag slutat med! Det är frysta kladdkakemuffins eller inget kladd alls!
Istället valde jag att göra schackrutor! Det var en favorit när jag var liten!

Och så smidiga att göra!

Du behöver:
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 gram smör, rumstempererat
2 sk kakao
1 msk vatten

Gör såhär:
1. Arbeta ihop mjöl, socker och smör för hand eller med en matberedare. Ta undan hälften av degen och tillsätt kakao och vatten och bearbeta tills degen är brunfärgad.

2. Lägg degarna i två plastpåsar och låt vila kallt i minst 30 minuter.

3. Sätt ugnen på 200 grader.

4. Rulla ut degen i två ljusa och två mörka jämna längder. Lägg en ljus bredvid en mörk och byt plats på färgerna i nästa lager. Tryck samman längderna så att de bildar en fyrkant. Skär i fem mm tunna skivor. Lägg ut dem på en plåt med bakplåtspapper.

5. Grädda i mitten av ugnen i ca 8 minuter. Låt svalna på bakplåtspappret på ett galler.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0