MAC pigment

Nu har jag luskat lite angående MAC's ögonskuggor. Då jag inte hittade några priser gick jag in på MAC's hemsida och diverse beautybloggare.
MAC Eye Shadow kostar ca 135 kr (?), MAC Pigment kostar 210 kr. 



Jag tycker det verkar som om alla sminkgalna tjejer använder MAC, både skuggor och penslar. Även om jag gärna skulle vilja ha alla färger som finns, så har jag helt enkelt inte råd. Så då har jag tänkt såhär:

MAC Pigment är stora burkar löspuder, storleksmässigt ungefär som en filmburk. Innehållet är så drygt att det är svårt att faktiskt använda upp en hel burk. Lösningen är då att istället köpa MAC Pigment-prover. Pigmentprover innehåller oftast 1/4 eller 1/2 tsk pigment, ett prov på 1/4 tsk räcker till minst 20-30 appliceringar. Dock säljer MAC själva inte dessa prover, utan man får leta upp en återförsäljare. Och då ska man vara försiktig så man inte köper fejk-MAC, vilket dessvärre verkar vara rätt vanligt.



Hittade ett bra blogginlägg hos Purity beautyblogg om MAC Pigment! Läs det! 
Hon länkar även till några återförsäljare hon rekommenderar, och även varnar för. Jag tänkte ta upp tre av dessa.

- Halocaustic (UK) - Här kan man välja mellan strax över 100 färger. En stor fördel är att hon delar in alla skuggor färgmässigt, vilket gör det lättare att jämföra och välja sin favorit. Hon säljer prover på både 1/4 tsk och 1/2 tsk.
- Cheryl's shiny eyes (US) - Säljer prover på 1/2 tsk istället för den vanliga 1/4 tsk. Du har 177 färger att välja mellan, vilket jag som nybörjare snarare tycker blir för snurrigt. Du kan köpa proverna var för sig, eller i set om 3, 8, 10, 15 eller 20 prover.
- The body needs - VARNING! De säljer även fejkpigment! Går ej att lita på!

Purity är en ny favoritblogg inom smink och beauty. Kolla det här inlägget, där hon visar swatches (färgprover) från MAC's pigment och vanliga eyeshadows.



Kommentarer
Maggie

Skulle inte nämna The Body Needs alls om jag var du :/ Jag har fått fejk från dem! Vill inte rekommendera någon att handla alls från dem, det är ju som att uppmuntra till att sälja fejk liksom.

En pigmentburk kostar 210kr i Sverige, så det är rätt stor skillnad!

Fast sen ska man tänka på att amerikanska priser alltid är utan moms, så det är inte riktigt så billigt som det ser ut :)

2009-06-09 @ 13:03:08       Blogg: http://trappedathyper.blogg.se/superficial/
Linda

Tack, bra att veta =) The Body Needs nämnde jag som en varning, men det kanske inte framkom.

2009-06-09 @ 17:21:26       Blogg: http://paivys.blogg.se/
Emma

Det blir alltid dyrare i längden att köpa fejk. köp ordentliga saker från början är ett bra tips!

2009-06-09 @ 18:44:09       Blogg: http://emla82.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0