Mina Melodifestival-favoriter

Eftersom vi inte har någon tv så har jag inte kollat på Melodifestivalen i år. Men nu har jag kört ett race på SVT Play och kollat igenom alla deltävlingen. Även om jag tycker att Melodifestivalen blir sämre och pinsammare för varje år som går, så finns det i alla fall några guldkorn. Här har ni mina tankar och favoriter bland några av årets bidrag! (OBS! Bilder lånade från svt.se.)


GULDKORNEN:

Dead by April - Mystery
Jag gillar udda bidrag, så länge de är seriösa. Dead by Aprils bidrag rockar fett, och jag rådiggar sångarens mjuka stämma.
Loreen - Euphoria
Herregud, vilken röst och vilken låt! Helt klart en av mina favoriter. Låten känns världsvan, och jag tror absolut att den skulle kunna vinna ESC. Hela framträdandet var riktigt bra! Heja Loreen!
Top Cats - Baby Doll
Jag kanske är lite rockabilly, för jag diggar denna låten! Skön rytm, man blir glad och vill bara skutta runt! Kanske inte är ett vinnande koncept för ESC, men jag gillade den i alla fall!
David Lindgren - Shout It Out
Jajamän! Nu börjar vi snacka musik! På med strålkastarna och lite dunka dunka! Sjukt bra beat i låten. Jag diggar kostymen! En av mina personliga favoriter, vars låt kommer hamna på min spellista!
Molly Sandén - Why Am I Crying
Kära lilla Molly. Vilken tjej! Ja, fast nu är hon ju faktiskt inte så liten längre. Och det märks! Hon har vuxit upp till en otrolig artist! Jag satt som klistrad hela låten! Fantastisk låt, fantastisk inlevelse, och vilken stämma tjejen har! Hon sjunger otroligt vackert och är så himla söt! Denna är, tillsammans med Loreen, min favorit till ESC!
Dynazty - Land Of Broken Dreams
Jag är absolut ingen hårdrockare själv, men av någon anledning tycker jag att rock funkar skitbra i schlagersammanhang! Förra året framförde Dynazty en cover på Anna Bergendahls fiasko "This is My Life". Sjukt bra version! Hade vi skickat dom istället för Anna kanske vi hade vunnit! Dynazty; ni har talang! 
Danny Saucedo - Amazing
Jag vet inte vad det är med denna kille, men populär är han! Jag har inte mycket till övers för flickfavoriter, men Danny kan showa! Jag rådissar Eric Saade, och tror stenhårt att Danny kan vinna ESC! Han är charmig, har en grym röst med coola moves. Han kan ta Europa med storm!


ÅRETS FIASKO


Björn Ranelid feat. Sara Li - Mirakel
HAHAHA! Vilket sjukt skämt!! Detta är lätt årets fetaste fiasko! Det där var ingen sång! Han bara stod och babblade massa skit! Tror minsann att han somnade i solariet också... Hade man bara använt Sara Li's del och gjort en sång av det så kanske man hade varit något på spåren. Men detta... Jag fattar inte... Vill det svenska folket att vi ska bli förnedrade i ESC? Igen? Skärpning! Ut med Ranelid!


ÖVRIGA TANKAR


Jag vet att svenskarna har fallit för Sean Banan, men jag tycker att han är lam, och folkets kärlek slutar vid svenska gränsen. Han är för intern för att skickas till ESC. Maries låt var faktiskt helt okey, men kändes klen.

Jämfört med Ranelid så är Thorsten Flincks låt bra. Svensk trubadur med riktig känsla. Helt okey. Lotta och Krister i all ära (själv är man ju uppvuxen med dansband och mina föräldrar älskade säkert denna låten) men uppträdandet var stelt, och Lottas röst inte på topp. Håll er till svensk musik. Tycker faktiskt inte ni förtjänar att vinna, men jag gillar er ändå! <3

Youngblood ska tydligen vara Fredrik Kempes handplockade nya supergrupp. Nja, tveksamt. Inte en enda av dom har en unik fantastisk röst. Som pojkband var de rätt lama.. Att Lisa Miskovsky gick till final var verkligen otippat.. Återigen; ett ganska trist bidrag...

Detta var några av bidraget jag valt att uppmärksamma. Det mesta är skit... Men Sverige har ju för många många år sen valt att skippa hela grejen med ESC, och istället trycka in så många låtar de bara kan varje år som senare är tänkta att tjäna pengar i radio... Alltså; kvantitet före kvalité, vilket jag tycker suger. Sverige är det enda land som inte längre bara har EN tävling med ÅTTA bidrag. Alltså; allt för att tjäna pengar. Och detta med att de varje år hanterar kritiken kring just detta med att skämta bort det är fånigt.

Vettiga programledare har de också svårt att fixa. Inget ont om året programledare, men tacka vet jag Kristian Look och Björn Gustafsson! Mellanakter är tydligen också svårt att komma på något vettigt. Synd. Detta är mina tankar kring Melodifestivalen och årets bidrag. Vi lär få höra de flesta gå på repeat på radion inom en snar framtid, detta är ju trots allt dess egentliga syfte (helt min egen åsikt). Men jag är inte bitter! ;)

Trots all min negativitet kring detta event, så förblir jag en schlagerdiva som varje år hissar och dissar, kör all in med bling bling och smink a la transa (länge leve After Dark!) och låter traditionen leva vidare!
Kommentarer
Schlagerfanet Tina

Va bra du skrev Linda tycker om dina åsikter :) ska bli kul att se finalen ihop ;) kram kram

2012-02-26 @ 23:20:36
Linda

Tack Tina! =) Kommer bli en glamourös kväll! ;)

2012-02-27 @ 20:56:01       Blogg: http://paivys.blogg.se/
magdalena

vad kollt var har du fått allt det där ifrån

2012-03-11 @ 11:37:43       Blogg: http://magdalena02.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0