Hjärt- och lungräddning

Idag har jag varit på HLR-utbildning på jobbet. En person från varje butik ska gå. Och eftersom den nu hölls i Jönköping, och jag bor här så fick jag gå på den. Rätt onödigt att jag ska åka till Tranås för att jobba och en av mina kollegor ska åka från Tranås till Jönköping för en utbildning.

Man lärde sig faktiskt en del nytt. Och mycket kände man igen sen förr. Vi gick igenom lite om brand. Vad man ska tänka på och hur man förebygger och så. Och sen hade vi klassisk HLR. 

1. Kontrollera om personen är medvetslös. Skaka om axlarna och ropa i båda öronen.
2. Kontrollera om personen andas. Se, lyssna och känn! 
3. Larma.
4. Påbörja HLR. 30 kompressioner följt av två lätta inblåsningar. Upprepa tills hjälp kommer.

Läs mer om hur du utför HLR här.
Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0