Jag vill ha en ryss!

Nu snackar jag katter alltså.. =) När jag först började leta efter "allergivänliga" raser råkade jag stöta på rasen Russian Blue. Inte för att den skulle vara bra för allergiker, jag blev kär iaf =) Både i utseendet och deras personlighet.

"Om ljuset är det rätta blixtrar de stora gröna ögonen och lyser i kapp med pälsens silverskimmer, och att klappa den mjuka, silkeslena pälsen är faktiskt en njutning i sig.

En ryss vill vara med sina människor överallt. Att ligga i knäet i tv-fåtöljen är lika populärt som att tillbringa timmar ovanpå den varma datorskärmen. Vad gör det att man ibland måste skriva med en hand och hålla undan ett hängande ryssben med den andra. Men allra trevligast tycker nog ryssen det är att få ligga på sin människas bröst, så nära ansiktet som möjligt, vare sig man är i sittande eller liggande ställning. Då blir det mycket pussande och stångande och buffande med huvudet, för det är också något av det trevligaste en ryss vet. 

Att ligga högt på sin människa är också trevligt. Vissa ryssar vill ligga på axlarna mest hela tiden och på så sätt få gratisskjuts runt i lägenheten och hålla uppsikt över vad som försiggår. 

Din russian bluekatt finns med dig hela tiden, följer dig i spåren upp och ner, hit och dit. Springer glatt med till badrummet på morgonen och får sig lite vatten ur badkarskranen. Sitter i köksfönstret och tittar på fåglarna när du äter frukost och lägger sig sedan mitt på den utbredda morgontidningen på köksbordet. Hoppar upp på ryggen när du knyter skorna och vaktar huset medan du är borta. Tar sedan emot dig vid dörren när du kommer hem och vill kanske leka en stund eller bara kela och sedan sitta bredvid och titta på när du lagar mat. Hjälper gärna till med ditt och datt och gör dig sällskap framför tv:n på kvällen. Djurprogram är mycket intressanta!

Efter en lång dag är det skönt att gå och lägga sig, under täcket eller ovanpå, men alltid tätt intill dig."




Bilder och info hämtat från Russian Blue-klubben



Kommentarer
Malin

Ooh dom var ju riktigt söta! Man vill ju bara kramas med dom! =D

2010-01-29 @ 20:02:38       Blogg: http://tmc.blogg.se/
Louise

Det där låter som vilken katt som helst, ungefär :b Jag hade en raskatt innan (en annan ras), och min bror har en huskatt som är precis likadan som texten ovan beskriver. Hon (katten) tycker dessutom det är galet kul att apportera saker gång på gång! ^___^ Mycket handlar om själva kattens personlighet, så stirra dig inte blind på vad andra skriver om raserna :)

2013-10-01 @ 23:48:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0