Frysta kladdkakemuffins!


Alla älskar mina frysta kladdkakemuffins! ;)
Efter mycket om och men hade jag idag ork att göra några.

Har vart seg hela dagen, men efter en kopp apelsinkaffe från Kalhs så fick jag en koffeinkick och fixade tvätten, städade köket och började baka =)

Tänkte dela med mig av receptet:

Frysta kladdkakemuffins (ca 14 st)

Ingredienser:

100 g smör eller margarin
2 ägg
2 ½ dl socker
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Fyllning:

50 g smör
1 ½ msk mjöl
½ dl socker
1 ½ msk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner det smälta smöret. Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner i smeten. Skeda upp i formar. Fyll inte på för fullt! Grädda därefter i ca 15 minuter i 175 grader. Låt svalna.
     Gör sedan fyllningen. Börja med att smälta smöret i en kastrull. Tillsätt sedan mjöl, socker och kakao och rör till en jämn smet. Tillsätt mjölk och grädde och koka tills smeten tjocknar, vilket bara tar några minuter. Fördela smeten (snabbt) i chokladformarna och låt svalna. Förvara dom i frysen och ta fram ca 10-20 minuter före servering.

OBS! Jag brukar använda mig av amerikanska muffinsformar så dom blir extra tjocka och saftiga ;) Då brukar jag dubbla smeten, annars blir det så få muffins. Fyllningen räcker som den är =)

Lycka till!



Kommentarer
Annanann

Wow, såna recept gillar jag! Jag har kopierat och klistrat in det i word, så nu finns det sparat på datorn!



Jag hoppas bara att det inte är ett aprilskämt;^)

2009-04-01 @ 13:31:06       Blogg: http://ann.brorson.blogspot.com
Jenny

Mums!:)

Hur är det med lilla Donna?

Lucky har gått upp över 1 kilo nu & det är 3 veckor kvar till hon ska ha sina små bebisar!:)

2009-04-02 @ 18:08:12       Blogg: http://waiting4u.devote.se
Patricia

Åh vad gott!

2009-04-03 @ 00:11:59       Blogg: http://fuckmeheels.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0